Ridpass Lipton - 3 oktober 2012

Igår red jag Lipton vilket var jätte kul då det är första gången jag rider honom sedan han kom till Gunnebo och mitt första intryck var "jag är kär". Man känner sig verkligen fast och nerkärad från att man börjar fixa med stigläder och mysa lite med honom innan man sitter upp. Min ponnysmak. Dock väldigt liten men jag är kär ändå.
 
Satt upp och började skritta fram lite och direkt kände jag att han var seg och stel, ogenomarbetad även fast han hade gått lektionen innan. Kan nästan beskriva det som om han hade förstoppning och gick stelt och trögt.
Efter några minuters uppvärminig var det redan bätte och traven var också bra. 
Vid första galoppen kände jag att han var seg och lite trög och fick arbeta mycket med att få fram galoppen riktigt utan att han skulle bryta av vilket han gärna ville. I slutet av galoppen gick det lite bättre men inte så som jag ville ha det, framåtbjudning men ändå stadigt och inte för snabbt heller; Precis lagom skulle det vara.
 
Då var vi uppvärmda och klara hade jobbar lite i skritten med att flytta lite i sidorna, ställa och böja. Nu gjorde vi öppna på ena långsidan och ökade/tempoväxlingar på andra långsidan. Till en början, de två första öppnorna blev ju inte jätte bra men efter det flöt det på bra och jag blev jättenöjd med plutten. Ökningarna gick också bra och iblande belv det nästan för mycket ökning så att han rusade iväg så det fortsatte jag att jobba med. Fortsatte med detta i trav och det gick bra det med.
 
Sen fick jag ett litet spö som hjälp då jag kände att han började bli slö även när jag drev och försökte få mera framåtbjudning och detta hjälpte enormt. Han blev mer lyhörd och kvickare utan att jag någonsin använde spöt på hela lektionen då det inte behövdes. Ibland hjälper det ju att bara ha ett spö i handen. Vi bytte varv och gjorde övningen i andra varvet i bara trav denna gången och det kändes också bra. Vi gick in på volterna och började galopera lite och denna gången händes han med reglerbar och med mera framåtbjudning vilket jag gillade starkt och det märktes att han trivdes mycket med, duktiga ponny.
 
Det sista vi gjorde innan vi skrittade av var en övning där man i början av långsidorna gjorde öppna fram till B/E sedan en åttameters volt in mot mitten och sedan ut i sluta resten av långsidan. Detta gick väl inte lika bra som allt annat då han görna kom ut från volten i öppna också och sen var jag tvungen att rakrikta och sedan ställa om till sluta och då var ju långsidan nästan slut, men det blev bättre mot slutet. Sen var det att skritta av och få respons från ridläraren, världens bästa ridlärare!
 
Märkte i slutet att den lilla gummiplattan i stigbygeln hade åkt av i högerfoten och det var antagligen därför jag haded tappat stigbygeln i galoppen och den foten inte var lika stabil då den inte fick något fäste, synd att jag inte märkte det tidigare!
 
En liten misslyckad förklaring av övningen.
 
 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Söta <3

Svar: Du e <3
Anna-Jean

2012-10-04 @ 21:44:19
URL: http://lillkurre.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0